O autorze
dr Anna Miotk - dyrektor ds. komunikacji PBI, blogerka (annamiotk.pl).

Mam kilkanaście lat doświadczenia w prowadzeniu komunikacji biznesowej, ze szczególnym uwzględnieniem produktów/usług z obszaru elektroniki użytkowej, IT i marketingu - zarówno po stronie agencji, jak też organizacji. Jestem absolwentką Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW oraz Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Współpracuję z uczelniami wyższymi jako wykładowczyni akademicka. Jestem również trenerką biznesu, moje umiejętności potwierdza certyfikat Szkoły Trenerów House of Skills. Napisałam dwie książki: “Badania w public relations”, “Skuteczne social media”, jestem też autorką licznych publikacji w mediach branżowych. W wolnym czasie maluję lub uczę się śpiewu klasycznego.

Tutaj piszę o różnych aspektach prowadzenia biznesu związanych z psychologią i budowaniem relacji międzyludzkich. Mój drugi blog - annamiotk.pl dotyczy strategii komunikacji biznesowej i mierzeniu jej efektywności.

10 sposobów na to, jak dostarczać wartości Twoim klientom

Przyznasz, że remont to nie jest łatwe doświadczenie. W mieszkaniu panuje rozgardiasz i panoszy się kurz, kręcą się po nim obcy ludzie, często trzeba się gdzieś tymczasowo przenieść, ograniczając liczbę używanych przedmiotów do niezbędnego minimum. Remont może być też jednak cenną biznesową lekcją.

Szarzejące sufity domagały się odświeżenia. Rosnące kominy książek na podłodze - budowy regału, ale żeby zająć się regałem, trzeba było najpierw odmalować ściany. W końcu podjęłam decyzję o tym, aby zatrudnić ekipę i rozpocząć remont. Spodziewałam się, że będzie to trudny czas przetrwania w niesprzyjających warunkach. Okazało się, że był to też czas intensywnej nauki, jak prowadzić biznes. Wyremontowane mieszkanie jest efektem ciężkiej pracy pana Waldka i jego syna, ale też dobrej komunikacji ze mną i paru innych czynników, które zadziałały pozytywnie. Współpraca z ekipą była dla mnie lekcją, o co powinnam dbać, pracując dla kogoś innego. Postanowiłam się nią z Wami podzielić, spisując dziesięć praktycznych wskazówek:



1. Interesuj się swoją pracą - poznaj dogłębnie produkt/usługę, którą sprzedajesz. Zapewne czytałeś, jak Steve Jobs osobiście angażował się w tworzenie produktów. Być może wiesz też, że w IKEA każdy nowy pracownik, niezależnie od stanowiska, na które przychodzi, pierwsze dwa tygodnie spędza jako zwykły pracownik sklepu. To wszystko służy dokładnemu wdrożeniu się. Nie ma nic bardziej de motywującego dla pracowników i klientów niż szef, który posiada wyłącznie teoretyczną orientację w temacie.

2. Orientuj się w swojej branży - śledź na bieżąco nowości produktowe i trendy. Testuj nowe produkty. Interesuj się tym, co robią konkurenci, ale również firmy, od których kupujesz elementy swoich produktów/usług. Pozyskuj informacje na temat najbardziej typowych problemów i sposobów ich rozwiązywania.

3. Szukaj nieoczywistych powiązań - sama tylko obserwowałam pracę budowlańców, ale wnioski ze współpracy z nimi uogólniłam na zupełnie inny obszar. To, czego uczysz się obszarze całkowicie odległym od Twojego, może przydać Ci się w Twojej specjalizacji. Sama dzięki współpracy z budowlańcami byłam w stanie napisać ten materiał. Dlatego warto rozwijać się nie tylko w obszarze ściśle związanym z Twoją specjalizacją zawodową.

4. Miej pozytywne nastawienie do tego, co robisz - jeśli Twoja praca jest dla Ciebie źródłem satysfakcji, przekłada to się na dobre relacje z innymi osobami z otoczenia: klientami, współpracownikami, podwładnymi, podwykonawcami. Jeśli faktycznie robisz to, czym się interesujesz, będzie to dla Ciebie źródłem zadowolenia i będziesz prawdziwie się angażował.

5. Bądź dobrym doradcą - klient nie zna się na Twojej pracy, tak, jak Ty. Często nie wie, czego chce, albo problem, którego nie umie samodzielnie rozwiązać. Czasem wypracujecie jakieś rozwiązanie, które nie zadziałało i wtedy próbujesz od nowa. Ale z drugiej strony - jeśli czegoś faktycznie nie da się zrobić tak, jakby chciał tego klient, powiedz mu o tym wprost.

6. Bądź ludzki - bądź pozytywnie nastawiony do innych ludzi i często się uśmiechaj. Bądź empatyczny. Obserwuj, czego potrzebuje klient i staraj się dopasować do jego potrzeb. Będzie zadowolony, jeśli będziesz “wyprzedzać go o krok” i rekomendować mu rozwiązania, które pasują do specyfiki jego działania i specyfiki działalności jego firmy.

7. Bądź godny zaufania - obiecuj to, co jesteś w stanie zrobić i dotrzymuj słowa. Dbaj o terminowość i dobrą komunikację z klientem, a także o przejrzystość rozliczeń. To samo stosuj w relacjach ze wszystkimi innymi grupami zaangażowanymi w Twój biznes: pracownikami, podwykonawcami, itp. Bycie nieuczciwym powoduje, że ciągnie się za Tobą coraz większa zła sława i nikt nie chce prowadzić z Tobą biznesu.

8. Buduj relacje - spędzaj czas nie tylko na pracy dla klienta, ale również na luźnej rozmowie z nim. Wypij kawę, zjedz lunch, pójdź na piwo. Prowadzisz biznes z ludźmi, a nie z automatami. To ludzie będą Cię rekomendować innym. Im większa społeczność Twoich “ambasadorów”, tym łatwiej będzie Ci pozyskiwać zaufanie innych kontrahentów.

9. Doceń konkurencję - wykonaj tę samą usługę lub produkt inaczej niż poprzedni kontrahent, ale bez głośnego narzekania, jak tamci zrobili to źle. Jeśli coś robili dobrze, powiedz, że robili to dobrze. Postaraj się to samo zrobić lepiej. Klient sam wyciągnie wnioski.

10. Szanuj swój czas - określ ramy czasowe wykonywania zadania. Pokaż, że dbasz o zachowanie granic między pracą a czasem wolnym. Odpoczywaj. Gdy nieco odetchniesz od bieżących zadań, Twój mózg będzie miał czas na kreatywne rozwiązywanie problemów i przyswajanie nowej wiedzy.

Lista zapewne nie jest pełna - jeśli chcielibyście coś dodać, zapraszam do komentowania. A gdyby ktoś z Was potrzebował sprawdzonej ekipy remontowej, służę kontaktem ;).
Trwa ładowanie komentarzy...